Przejdź do głównej zawartości

Poczuj co widzę. Zobacz, co mówię. Wizyta w Polsce C4




Poczuj co widzę. Zobacz, co mówię.            

Przez 6 dni gościli w Polsce uczestnicy projektu Erasmus+ „Komunikacja”.         

Razem z uczniami i nauczycielami z Portugalii, Niemiec, Bułgarii i Chorwacji (Szkoła z Hiszpanii wycofała sie z projektu) doświadczaliśmy sytuacji komunikacyjnych, w których znajdują się osoby z niepełnosprawnością. Na przykład osoby niesłyszące, które chcą, żebyśmy zobaczyli co mówią, ale też osoby niewidome, które chcą, żebyśmy, tak jak one, poczuli, co widzą.         

4 dni poświęcone były właśnie takiej komunikacji – pokazaliśmy, co umiemy już „zamigać” i uczyliśmy się funkcjonować, nie używając zmysłu wzroku. Już wiemy, że nie ma jednego języka migowego na całym świecie, że są języki migowe narodowe, ale i tak osobom porozumiewającym się językiem migowym z różnych krajów łatwiej jest się porozumieć niż osobom mówiącym do siebie w obcych językach. Dzięki zajęciom w fundacji „Warszawa bez barier” uczyliśmy się, jak mówić językiem inkluzywnym, niewykluczającym nikogo i tego, jak zachowywać się w obecności osób z niepełnosprawnościami. Byliśmy na Niewidzialnej Wystawie, a także odwiedziliśmy Szkołę dla Dzieci Niewidomych w Laskach. Podczas tej wizyty mieliśmy okazję zagrać w piłkę dźwiękową z uczniami z klasy 4. Nie było łatwo… Wizyta w szkole w Laskach dała też okazję do spróbowania wykonywania codziennych czynności bez używania zmysłu wzroku: obieranie ziemniaków, nakładanie pasty na szczoteczkę czy układanie skarpetek parami.         

Ale jak to na Erasmusie był też czas na zwiedzanie Warszawy, Centrum Nauki Kopernik i wspólne łyżwy!         

Dziwne czasy, dziwne spotkanie, z codziennymi testami na covid, maseczkami w pomieszczeniach i tylko krótką wizytą w szkole, żeby nikogo niepotrzebnie na narażać. Na spotkaniu w Polsce nie było szkoły niemieckiej, bo niestety niemieccy uczniowie nie dostali zgody na przyjazd. Przyjechała ich nauczycielka i pokazała materiały, filmy i prezentacje wypracowane przez uczniów z Niemiec. Niezależnie od uwarunkowań spotkanie młodych ludzi z różnych krajów to zawsze okazja do poćwiczenia wielojęzyczności, do bycia razem, wymiany doświadczeń.         

Wiemy też już dużo więcej o komunikacji z osobami z niepełnosprawnościami. 

Tu poniżej  zebrane 10 najważniejszych informacji dla zaciekawionych tematem:  

1. Mów do/o osobie niepełnosprawnej – osoba z niepełnosprawnością, a nie niepełnosprawna/y. To przede wszystkim osoba – niepełnosprawność nie jest najważniejsza.  

2. Mów do osoby z niepełnosprawnością, a nie o niej w jej obecności.  

3. Zawsze się pytaj, czy potrzebuje pomocy. Czy mógłbyś pomóc. Licz się z tym, że odpowiedź będzie odmowna. Zapytaj się też zawsze jak pomóc, gdy masz wątpliwości. Powiedz, opisz, co zamierzasz zrobić.  

4. Nigdy nie dotykaj, nie wołaj psa przewodnika osoby niewidomej. Pamiętaj - ten pies jest w pracy!  

5. Osoby z niepełnosprawnością, na przykład niewidome SŁYSZĄ zazwyczaj dobrze - nie krzycz do nich. (Podobno to się zdarza bardzo często.)  

6. Gdy rozmawiasz z osobą z niepełnosprawnością, zachowuj się naturalnie, mów w normalnym tempie, chyba, że zostaniesz poproszony, żeby mówić na przykład wolniej albo głośniej.  

7. Nie zastępuj słów: zobacz, patrz, pójdziemy innymi słowami, żeby nie urazić osoby z niepełnosprawnością. Ona widzi i chodzi tylko inaczej.  

8. Nie dotykaj bez pytania sprzętów osoby z niepełnosprawnością: wózka, kuli. To są jej osobiste przedmioty.  

9. Nie bój się pytać, to osoba z niepełnosprawnością jest ekspertem w tym temacie – pytaj!  



10. Nie mów „Osoba ze specjalnymi potrzebami”. Wszyscy mamy takie same potrzeby: komunikacji, szacunku, miłości… osoba z niepełnosprawnością potrzebuje pomocy przy zaspokajaniu tych potrzeb, specjalnych narzędzi, środków, działań – ale potrzeby mamy wszyscy takie same 😀     

I na koniec najważniejsza zasada:  Uśmiechnij się!  To zawsze działa w trudnej lub niezręcznej sytuacji.


ZAPRASZAMY NA FILM Z NAJWAŻNIEJSZYMI ELEMENTAMI MOBILNOŚCI:





Wizyta w Polsce została poddana ewaluacji, zarówno wsród nauczycieli jak i uczniów:






Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ewaluacja Projektu

  Mamy już podsumowanie ewaluacji poniżej link: https://twinspace.etwinning.net/95442/pages/page/2365532 Najważniejsze konkluzje Analiza SWOT po 2 latach projektu: Mocne strony / pozytywne aspekty • Komunikacja z innymi/umiejętność dostosowania się do różnych sytuacji komunikacyjnych • Poprawa wiedzy o systemach edukacji w innych krajach • Poprawa wiedzy o Unii Europejskiej • Poprawa wiedzy o krajach partnerskich w projekcie „Komunikacja” Słabe strony / negatywne aspekty • Jedna z mobilności międzynarodowych została zmieniona na online. • Brak możliwości uczestniczenia niektórych uczniów ze względu na sytuację epidemiczną. Możliwości • Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych poprzez wykorzystanie nowych sposobów ekspresji w działaniach projektowych • Poprawa umiejętności komunikacyjnych w języku niemieckim i angielskim • Rozwijanie umiejętności ICT poprzez wykorzystanie nowych technologii w działaniach projektowych • Rozwijanie umiejętności społecznych Zagrożenia • Trudności we wdr...

Ostatnia wizyta projektowa - [kɔmunikaˈt͡si̯oːn] - Kommunikation - Komunikacja

  Wszystko dobre się kiedyś kończy. Tak też było z naszym projektem [kɔmunikaˈt͡si̯oːn] - który prowadziliśmy ze względu na pandemię aż 3 lata, z jedna mobilnością zrealizowaną w sposób wirtualny - w Portugalii. Byliśmy "realnie" w Niemczech, w Hiszpanii, Bułgarii i w Chorwacji oraz przyjęliśmy gości w Polsce.  Nasza ostatnia wizyta w Chorwacji od 5 do 10 czerwca 2022 miała motto: (Nie tylko) szata zdobi człowieka. No właśnie przekonaliśmy się, że nie tylko - rzeczywiście! To ciekawe spotkanie, podczas którego rozmawialiśmy o tym, co mówi o nas strój, czy wygląd ma znaczenie, czy "jak cie widzą, tak cię piszą"? Poznaliśmy stroje ludowe w naszych krajach, mieliśmy szansę pozbierać materiały na temat dialektów i to wszystko przedstawiliśmy naszym partnerom podczas wizyty w szkole w miejscowości Kastel Novi.  Nie zabrakło oczywiście czasu na inne przyjemności jak pływanie w morzu, zwiedzanie Splitu, Trogiru, parku Krka czy też po prostu rozmów do późnej nocy... Szkoda,...

Podsumowanie projektu Kommunikation 2019-2022

  W naszym projekcie poznawaliśmy i promowaliśmy komunikację interpersonalną we wszystkich jej aspektach. Szczególny nacisk został położony na język i techniki komunikacji niewerbalnej. Uczniowie poznali też pochodzenie i rozpowszechnienie swojego języka i lokalnych dialektów. Zrozumienie znaczenia języków jako środka komunikacji i nośnika kultury pomogło przełamać uprzedzenia i promować tolerancję. Równie ważne było zrozumienie języka mimiki i gestów jako istotnej części komunikacji. Wiemy już, jakie są różnice w poszczególnych krajach. Czy skinienie głową zawsze oznacza „tak”? Uczniowie nauczyli się, że wiele rzeczy, które mogą prowadzić do nieporozumień w komunikacji międzykulturowej, to po prostu różne interpretacje. Uczniowie byli poddani refleksji na temat tego, jakie znaczenie ma ubiór w komunikacji oraz jak się komunikować z osobami z niepełnosprawnościami. Ponadto poznali język nauki i sztuki  jako kolejne formy ludzkiej ekspresji, zrozumiałej bez względu na to jakim ...