Przejdź do głównej zawartości

Poczuj co widzę. Zobacz, co mówię. Wizyta w Polsce C4




Poczuj co widzę. Zobacz, co mówię.            

Przez 6 dni gościli w Polsce uczestnicy projektu Erasmus+ „Komunikacja”.         

Razem z uczniami i nauczycielami z Portugalii, Niemiec, Bułgarii i Chorwacji (Szkoła z Hiszpanii wycofała sie z projektu) doświadczaliśmy sytuacji komunikacyjnych, w których znajdują się osoby z niepełnosprawnością. Na przykład osoby niesłyszące, które chcą, żebyśmy zobaczyli co mówią, ale też osoby niewidome, które chcą, żebyśmy, tak jak one, poczuli, co widzą.         

4 dni poświęcone były właśnie takiej komunikacji – pokazaliśmy, co umiemy już „zamigać” i uczyliśmy się funkcjonować, nie używając zmysłu wzroku. Już wiemy, że nie ma jednego języka migowego na całym świecie, że są języki migowe narodowe, ale i tak osobom porozumiewającym się językiem migowym z różnych krajów łatwiej jest się porozumieć niż osobom mówiącym do siebie w obcych językach. Dzięki zajęciom w fundacji „Warszawa bez barier” uczyliśmy się, jak mówić językiem inkluzywnym, niewykluczającym nikogo i tego, jak zachowywać się w obecności osób z niepełnosprawnościami. Byliśmy na Niewidzialnej Wystawie, a także odwiedziliśmy Szkołę dla Dzieci Niewidomych w Laskach. Podczas tej wizyty mieliśmy okazję zagrać w piłkę dźwiękową z uczniami z klasy 4. Nie było łatwo… Wizyta w szkole w Laskach dała też okazję do spróbowania wykonywania codziennych czynności bez używania zmysłu wzroku: obieranie ziemniaków, nakładanie pasty na szczoteczkę czy układanie skarpetek parami.         

Ale jak to na Erasmusie był też czas na zwiedzanie Warszawy, Centrum Nauki Kopernik i wspólne łyżwy!         

Dziwne czasy, dziwne spotkanie, z codziennymi testami na covid, maseczkami w pomieszczeniach i tylko krótką wizytą w szkole, żeby nikogo niepotrzebnie na narażać. Na spotkaniu w Polsce nie było szkoły niemieckiej, bo niestety niemieccy uczniowie nie dostali zgody na przyjazd. Przyjechała ich nauczycielka i pokazała materiały, filmy i prezentacje wypracowane przez uczniów z Niemiec. Niezależnie od uwarunkowań spotkanie młodych ludzi z różnych krajów to zawsze okazja do poćwiczenia wielojęzyczności, do bycia razem, wymiany doświadczeń.         

Wiemy też już dużo więcej o komunikacji z osobami z niepełnosprawnościami. 

Tu poniżej  zebrane 10 najważniejszych informacji dla zaciekawionych tematem:  

1. Mów do/o osobie niepełnosprawnej – osoba z niepełnosprawnością, a nie niepełnosprawna/y. To przede wszystkim osoba – niepełnosprawność nie jest najważniejsza.  

2. Mów do osoby z niepełnosprawnością, a nie o niej w jej obecności.  

3. Zawsze się pytaj, czy potrzebuje pomocy. Czy mógłbyś pomóc. Licz się z tym, że odpowiedź będzie odmowna. Zapytaj się też zawsze jak pomóc, gdy masz wątpliwości. Powiedz, opisz, co zamierzasz zrobić.  

4. Nigdy nie dotykaj, nie wołaj psa przewodnika osoby niewidomej. Pamiętaj - ten pies jest w pracy!  

5. Osoby z niepełnosprawnością, na przykład niewidome SŁYSZĄ zazwyczaj dobrze - nie krzycz do nich. (Podobno to się zdarza bardzo często.)  

6. Gdy rozmawiasz z osobą z niepełnosprawnością, zachowuj się naturalnie, mów w normalnym tempie, chyba, że zostaniesz poproszony, żeby mówić na przykład wolniej albo głośniej.  

7. Nie zastępuj słów: zobacz, patrz, pójdziemy innymi słowami, żeby nie urazić osoby z niepełnosprawnością. Ona widzi i chodzi tylko inaczej.  

8. Nie dotykaj bez pytania sprzętów osoby z niepełnosprawnością: wózka, kuli. To są jej osobiste przedmioty.  

9. Nie bój się pytać, to osoba z niepełnosprawnością jest ekspertem w tym temacie – pytaj!  



10. Nie mów „Osoba ze specjalnymi potrzebami”. Wszyscy mamy takie same potrzeby: komunikacji, szacunku, miłości… osoba z niepełnosprawnością potrzebuje pomocy przy zaspokajaniu tych potrzeb, specjalnych narzędzi, środków, działań – ale potrzeby mamy wszyscy takie same 😀     

I na koniec najważniejsza zasada:  Uśmiechnij się!  To zawsze działa w trudnej lub niezręcznej sytuacji.


ZAPRASZAMY NA FILM Z NAJWAŻNIEJSZYMI ELEMENTAMI MOBILNOŚCI:





Wizyta w Polsce została poddana ewaluacji, zarówno wsród nauczycieli jak i uczniów:






Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Przygotowywania do wizyty w Polsce

 Już od początku września wiedzieliśmy, ze spotkanie C4 w Polsce sie odbędzie. Ze wzgledu na Covid  Ze strony Polskiej wzięło udział 8 uczniów z klasy 8, a do Polski mieli przyjechać uczniowie z Niemiec, Portugalii, Bułgarii i Chorwacji. Do naszych przygotowań należało przygotowanie prezentacji o języku migowym, prezentacji o szkole i o swoim hobby.  Zabieramy sie do pracy!

Przygotowania do wizyty w Niemczech

Uczniowie jadący do Niemiec zostali wybrani, to: Maja Połocka z klasy 8, Zuzia Nazarczuk z klasy 8, Antek Kozłowski z klasy 8 i Łukasz Rusajczyk z klasy 7. Jako opiekunki pojadą Marta Kozak i Magda Pawlukowicz. Uczniowie mieli dwa zadania, zapoznać się z alfabetem fonetycznym IPA i na podstawie mind maps swoich koleżanek i kolegów stworzyć jedną wielojęzyczną mapę myśli. Efekty prac poniżej: Kommunikation Mind map

Czego nauczyliśmy się w Madrycie? Gesty, gesty, gesty ... uwaga to tylko nieporozumienie.

Każdy z nas wykonuje różne gesty, najczęściej podczas komunikacji z innymi. Podczas wizyty w Madrycie uczniowie z każdego kraju prezentowali, czego się dowiedzieli na temat gestów, jakie gesty są popularne w ich krajach i co one znaczą. Są takie, które znaczą to samo w wielu krajach i są dla wszystkich jasne, ale są też takie, które w różnych krajach znaczą coś innego... Pamiętajmy wtedy, że czasem to tylko nieporozumienie. Zapraszamy do zapoznania sie z prezentacją z Polski a także z prezentacjami naszych partnerów z Niemiec i Portugalii. Prezentacja z Polski Film z Niemiec: Film z Portugalii - film jest po portugalsku, ale gesty rozumie każdy:)